11 أكتوبر 2009

أنا كنت بالنسبة لك ايه؟…..بقلم الفيلسوفه











أنا كنت بالنسبة لك ايه؟…..بقلم الفيلسوفه

كنت قلب بتخاف عليه ولا عايز تجرح فيه؟
كنت قلب مليان حب وحنان ولا مليان جرح وغدر من الزمان؟
كنت قلب يتشال على الراس ولا يستاهل ينداس؟
كنت قلب لونه ابيض وجميل ولا لون الليل الطويل ؟
كنت قلب عرفت معاه معنى الحنين ولا الآنين ؟

أنا كنت بالنسبه لك ايه؟

كنت شط رسيت عليه ولا طريق بدأت به ؟
كنت نهاية لذكرياتك ولا بداية لحياتك ؟
كنت حكاية مبهره ولا مجرد فكرة عابره ؟
كنت إنسان بترتاح معاه ولا مجرد ما تلاقي غيره تنساه ؟
كنت حد بينور لك الطريق ولا بيبعد عنك كل بريق؟
كنت إحساس هادي وبريء ولا كنت عقبة في الطريق ؟

على أي حال الآن
وبعد فترة من الزمان
عرفت المقياس اللي هقيس عليه كل إنسان
صديق ، قريب ،…….. أو أيًا كان
اخدناها حكمة من الزمان
بعد ما اتصدمنا كتير من عالم الإنسان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسئلة مطروحه لكل الناس اللى في حياتك كنت بالنسبه لهم ايه وهما بالنسبه لك ايه
وهتعرف بعدها العدو من الصديق

محاوله برضو ويارب مش تكون وحشه

هناك 5 تعليقات:

  1. جميل جدا

    بس ايه هو المقياس بقى ؟؟

    ردحذف
  2. المقياس انى افكر بالعقل انا بالنسبه للى امامى امثل له ايه ويمثل ليا ايه علشان نفكر صح ومش نتخدع فى الناس

    بمعنى مش اتعشم بحد اوى ويكون عشمي مش بمحله

    ميرسي لحضرتك

    ردحذف
  3. با نبض القلب

    اهمية المرأة في حياة كل رجل

    المرأة

    هي زهرة الربيع

    و فتاة الدنيا ... و روح الحياة

    المرأة

    المنبع الفياض للحب في هذه الحياة

    المرأة

    منبع السعادة ... والأنس... والسرور

    المرأة

    أشد ألغاز الحياة غموضا

    المرأة

    أحلى هدية أعطيت للرجل في هذه الحياة

    المرأة

    تدرك في دقيقة ... مالا يدركه الرجل في حياته كلها

    المرأة

    يمكنها أن تخلص كل الإخلاص ... أما الرجل فلا


    المرأة

    إذا ذبل عـقـلها ومات

    ذبل عـقل الأمة بكاملها وماتت

    العالم بلا إمرأة

    كعين بلا بؤبؤها

    كحديقة بلا أزهار ... كالشمس بلا أشعة

    الدلال الحاسة السادسة لدى المرأة

    المرأة

    أمل كل رجل في الحياة

    المرأة مدرسة إن أعددتها أعددت مجتمع

    اتمنى ان الموضوع قد حاز على اعجابكم

    المرأة تحتاج للرجل كا احتياج السمكة للدراجة الهوائية
    الرجل يحب المرأة الضعيفة ليقويها ويحميها

    الرجل يكمل المرأة، وكذلك المرأة تكمل الرجل ولا سبيل لحياة امرأة بلا رجل!
    ولا غنى للمرأة عن الرجل الواعي با منطق وواقع
    الحياة الإنسانية في جميع مراحل حياتها.
    أضن أن هذا مقياس منطقي للعقل

    الوفي الجريح ..........بدون قلب

    م ن ق و ل

    ردحذف
  4. اهمية المرأة في حياة كل رجل

    المرأة

    هي زهرة الربيع

    و فتاة الدنيا ... و روح الحياة

    المرأة

    المنبع الفياض للحب في هذه الحياة

    المرأة

    منبع السعادة ... والأنس... والسرور

    المرأة

    أشد ألغاز الحياة غموضا

    المرأة

    أحلى هدية أعطيت للرجل في هذه الحياة

    المرأة

    تدرك في دقيقة ... مالا يدركه الرجل في حياته كلها

    المرأة

    يمكنها أن تخلص كل الإخلاص ... أما الرجل فلا


    المرأة

    إذا ذبل عـقـلها ومات

    ذبل عـقل الأمة بكاملها وماتت

    العالم بلا إمرأة

    كعين بلا بؤبؤها

    كحديقة بلا أزهار ... كالشمس بلا أشعة

    الدلال الحاسة السادسة لدى المرأة

    المرأة

    أمل كل رجل في الحياة



    المرأة مدرسة إن أعددتها أعددت مجتمع

    يحب المرأة الضعيفة ليقويها

    المرأة تحتاج للرجل كاحتياج السمكة للدراجة الهوائية

    الرجل بطبعه قوي ويفرض حمايته على المرأة
    أما إذا أظهرت المرأة أنها قوية في جسمها وفي أفكارها
    ورأيها فإن الرجل بلا شك سوف ينسحب من حياتها

    الرجل يكمل المرأة، وكذلك المرأة تكمل الرجل ولا سبيل لحياة امرأة بلا رجل!

    ولا غنى للمرأة عن الرجل الواعي با منطق وواقغ الحياة الإنسانية في جميع مراحل حياتها.

    اتمنى ان الموضوع قد حاز على اعجابكم

    الوفي الجريح ......قلب الأسد الجريح
    م ن ق و ل

    ردحذف
  5. ميرسي لمرورك
    وميرسي على الموضوع الجميل
    بس انا كنت اقصد اى انسان سواء رجل او امرأه
    يقدر يفكر ويحسبها الناس دي تمثل ايه بالنسبه لهم فى حياتهم حتى لو صديقتان معا او صديقان معا .
    ميرسي مرة تانيه لتعقيبك الجميل

    ردحذف